پارک جنگلی النگدره پارک جنگلی در گرگان جنگل النگدره استان گلستان جنگل النگدره جنگل النگدره کجاست زمستان در پارک جنگلی النگدره جنگل النگدره گرگان طبیعت پارک جنگلی النگدره گرگان زمستان در پارک جنگلی النگدره پاییز در پارک النگدره
گرگان گلستان

پارک جنگلی النگدره در جنوب گرگان

یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
3,501 بازدید بدون دیدگاه

پارک جنگلی النگدره یکی از جاذبه‌های زیبا و طبیعی گرگان است که در جنوب این شهر جای دارد. این پارک به دلیل آب‌وهوای مناسب و طبیعت بکر، همه‌روزه پذیرای مسافران بسیاری است.

معرفی پارک جنگلی النگدره گرگان

پارک جنگلی النگدره با مساحتی در حدود ۱۸۵ هکتار یکی از جاذبه‌های طبیعی گرگان به شمار می‌آید و به‌عنوان یکی از پارک‌های جنگلی شاخص کشور نیز شناخته می‌شود.

این پارک بخشی از جنگل‌های انبوه شمال کشور به‌حساب می‌آید و به دلیل وجود درختان سر به فلک کشیده و گذر رودخانه‌ای از میان آن، آب‌وهوای بسیار خنک و دل‌چسبی دارد به‌طوری‌که هوای آن حدود ۱۰ درجه از گرگان خنک‌تر است.

النگدره از آن دست طبیعت‌هایی ست که می‌توان در چهارفصل سال به آن سفر کرد و از بودن در آن لذت برد؛ اما برای پاییزهای هزار رنگ خود بسیار مشهور شده است.

پوشش گیاهی منطقه

درختانی چون انجیلی، ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

امکانات و دیدنی‌های پارک جنگلی النگدره

در پارک جنگلی النگدره، امکانات تفریحی و رفاهی متعددی وجود دارد که شامل جاده سلامتی، مسیر چوبی، ایستگاه دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، زمین ورزش بزرگ‌سالان، خودروهای برقی، صندلی، نیمکت، آلاچیق سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، ساختمان نگهبانی و فروشگاه مواد غذایی است.

از دیدنی‌های این پارک نیز می‌توان به رودخانه قلاشی و چشمه‌های اطراف آن، محوطه تاریخی در شمال پارک و … اشاره کرد.

جاده سلامتی النگدره

طول جاده سلامت پارک جنگلی النگدره حدود ۶ کیلومتر است و تا میدان انتهای پارک ادامه دارد. ماشین‌ها نیز می‌توانند از جاده پیرامونی جنگل، معروف به جاده ایستگاه چوب تردد کنند و در پارکینگ اختصاصی جنگل، پارک کنند.

در پارک جنگلی النگدره همچنین مسیر چوبی به طول ۱,۵۰۰ متر وجود دارد. در این مسیر گردشگران و مسافران می‌توانند در میان طبیعت بی‌نظیر النگدره پیاده‌روی متفاوتی را تجربه کنند. این جاده به‌منظور ایجاد بستری ایمن برای پیاده‌روی در دل النگدره و جلوگیری از کوبیدگی خاک این جنگل احداث‌شده است.

البته جالب است بدانید که به‌منظور حفظ محیط زیست جنگل النگدره و سلامتی گردشگران و شهروندان گرگانی، تردد خودروها در روزهای زوج در داخل این جنگل ممنوع است. گردشگران، مسافران و ورزشکاران می‌توانند از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر به‌راحتی و به دور از آلودگی صوتی و شلوغی، در این جنگل سرسبز و در این جاده به جنگل‌نوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و تفریح بپردازند.

ایستگاه دوچرخه

دوچرخه‌سواری یکی از مفرح‌ترین و هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها و ورزش‌ها محسوب می‌شود، به‌ویژه اگر در دل طبیعتی زیبا و در میان درختان بلندقامت جنگل به آن بپردازید. در پارک جنگلی النگدره یک ایستگاه دوچرخه برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری برپا شده است.

پیک‌نیک و گشت‌وگذار

درصورتی‌که به پارک جنگلی النگدره سفر کردید، حتماً وسایل پیک‌نیک، مقداری خوردنی و تنقلات و بساط کباب را فراموش نکنید. البته توجه داشته باشید که آماده کردن غذایتان آسیبی به طبیعت نزند و موجب آتش گرفتن درختان و جنگل نشود.

در نظر داشته باشید که در کنار پیک‌نیک می‌توانید با بازی‌های ساده‌ای مانند بدمینتون، والیبال و … یا گشت در بخش‌های مختلف پارک خاطره دل‌نشین‌تری از سفر به گرگان و این پارک زیبا برای خودتان بسازید. بخش‌هایی از پارک نیز برای ورزش و بازی کودکان امکاناتی فراهم‌شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

لازم به ذکر است همراه داشتن دوربین عکاسی برای ثبت خاطرات و زیبایی‌های این پارک شگفت‌انگیز فراموش نشود.

اقامت و کمپ در جنگل

پس از جنگل‌گردی در النگدره می‌توانید برای سپری کردن شب به گرگان بروید و در مراکز اقامتی این شهر اقامت کنید. درصورتی‌که می‌خواهید شب‌مانی در دل جنگل النگدره را تجربه کنید، می‌توانید در منطقه کمپ جنگل، چادر بزنید.

رودخانه قلاشی و چشمه های اطراف آن 

اگر گشت‌وگذارتان در النگدره را تا میانه‌های جنگل ادامه دهید به‌احتمال زیاد با صدای مداوم و انرژی‌بخش آب روبرو می‌شوید که نشاط و خنکای خاصی به اینجا بخشیده است. این صدا مربوط به رودخانه قلاشی ست که از میانه‌های جنگل عبور می‌کند و همراه با سه چشمه کناری‌اش محیط دل‌چسبی ایجاد کرده است.

محوطه تاریخی در شمال پارک

در قسمت شمالی پارک جنگلی النگدره محوطه‌ای تاریخی قرار دارد که قدمت آن به دوران اسلامی برمی‌گردد. این محوطه در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف

اگر بعد از بازدید از جنگل النگدره زمان کافی داشتید، می‌توانید از جاذبه‌های زیر نیز دیدن کنید:

۱– جنگل ناهارخوران در فاصله ۱۰ کیلومتری

۲– روستای زیارت در فاصله ۱۵ کیلومتری

البته در نظر داشته باشید که جنگل ناهارخوران و روستای زیارت در ادامه مسیر جنگل النگدره قرار گرفته‌اند و با استفاده از بلوار ناهارخوران و جاده زیارت می‌توانید از این دو جاذبه زیبای استان گلستان دیدن کنید.

بهرین زمان سفر به النگدره چه زمانی است؟

پارک جنگلی النگدره طبیعتی چهار فصل و تماشایی دارد. در هر فصل و هنگامه‌ای که به این جنگل سفر کنید، آن را غرق در زیبایی و شگفتی خواهید دید. با این وجود این پارک جنگلی در پاییز چهره هزار رنگ و رؤیایی به خود می‌گیرد که بسیار چشم‌نواز است.

آدرس پارک جنگلی النگدره

گرگان، بلوار ناهارخوران، بعد از بلوار صیاد شیرازی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بردن ماشین به داخل جنگل در روزهای زوج امکان‌پذیر نیست. شما در این روزها باید ماشینتان را در پارکینگ پارک کنید و با استفاده از خودروهای برقی یا پیاده گشتی در النگدره داشته باشید.

جهت رزرو هتل در گرگان کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا گرگان
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد گرگان
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
مساحت محدوده
185 هکتار
ممنوعیت تردد خودرو به داخل پارک
روزهای زوج
بهترین زمان بازدید
پاییز
آدرس
بلوار ناهارخوران، بعد از بلوار صیاد شیرازی
موقعیت مکانی
نام استان
گلستان
مرکز استان
گرگان
جمعیت
1.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
14
آب و هوا
معتدل و مرطوب
پیش شماره
017
مساحت استان
20,367 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
گرگان
6 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها